Protestantse Stichting tot Steun aan het godsdienstonderwijs te Amsterdam
  • Doelstelling
  • Projecten
  • Aanvragen
  • Bestuur en contact
  • Dos Santos, de film

Voorbeelden van gesubsidieerde activiteiten

Enkele voorbeelden uit het recente verleden van aangevraagde projecten die door de stichting financieel zijn ondersteund:

  • in 2014 kwam o.a. met financiële hulp van de stichting de film Gods Lam van Kees-Jan Mulder tot stand. De film wordt op scholen (basisscholen: groep 7/8; lagere klassen VO), in kerken, moskeeën en in buurthuizen gebruikt in het (interreligieuze) gesprek over het Paasfeest en het Offerfeest: zie ook www.Godslam.nl : daar zijn ook de bij de film ontwikkelde lesbrieven voor het onderwijs te vinden (naar beneden scrollen!);
  • in 2015 kwam de volgende film van Kees-Jan Mulder (en van Maarten van Voornveld) uit: Dos Santos. Bij deze film zullen in 2016 ook lesbrieven voor het VO geschreven worden: let op de berichtgeving;
  • in 2012: ondersteuning van de maatschappelijke stage van VMBO-jongeren via het Protestants Jeugdwerk Amsterdam (PJA), waardoor deze jongeren kennismaken met (o.a. vormen van) vrijwilligerswerk binnen kerk en samenleving en daardoor gaan nadenken over hun eigen positie en rol in die samenleving;
  • in 2012: steun aan basisschool De Poseidon bij het ontwikkelen van een nieuw interreligieus project van Feest naar Feest;
  • van 2010 t/m 2012: steun aan het project “Geloven in de Buurt”. Arkade-Cilon heeft samen met uitgever Kwintessens en de Protestantse Diaconie in Amsterdam een Nederlandse versie ontwikkeld van het oorspronkelijk Engelse project What religions are in our neighborhood?. In dit project leren basisschoolleerlingen over religieuze diversiteit in hun eigen omgeving en oefenen zij filosofische en onderzoekende vaardigheden. Het project mondt in 2013 uit in een nieuwe (digitale) methode voor het godsdienstonderwijs;
  • in 2007: een project op de jonge basisschool De Odyssee met als doel het ontwikkelen van een gemeenschappelijke visie op levensbeschouwing;
  • van 2005 t/m 2006: het bovenschoolse traject t.a.v. de levensbeschouwelijke identiteit van de scholengroep PCOOA (nu: AMOS), met daarin o.a. studiedagen met directies, het begeleiden van de werkgroep ‘levensbeschouwelijke identiteit’ door Cilon, het samenstellen van de brochure “Niet zomaar bijzonder” en het abonnement van de PCOOA bij Cilon;

Aandachtsgebied in de nabije toekomst

Uit de voorbeelden van gesubsidieerde projecten blijkt dat veel scholen zoekende zijn naar de invulling van hun levensbeschouwelijke identiteit, bijvoorbeeld naar het juiste materiaal (een methode, projectmateriaal) voor het gebruik in de godsdienstlessen. Wanneer er in de ‘eigen gelederen’ van scholen leerkrachten zouden zijn, die samen met anderen zouden willen werken aan het ontwikkelen van lesmateriaal of projecten op het gebied van het godsdienstonderwijs, wil de stichting dergelijk ontwikkelwerk graag ondersteunen. In principe zijn er vele mogelijkheden.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.